PROGRAM ROZWIJANIA SAMORZĄDNOŚCI UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM W PYRZYCACH
PROGRAM
ROZWIJANIA SAMORZĄDNOŚCI
UCZNIÓW PUBLICZNEGO GIMNAZJUM
W PYRZYCACH
2002- 2005
SPIS TREŚCI
Wstęp
Założenia programowe
Materiał programowy
Ewaluacja programu
Wstęp
Na opracowanie Programu Rozwijania Samorządności uczniów Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach zdecydowałyśmy się w drugim roku funkcjonowania gimnazjum. Powody, które skłoniły nas do podjęcia tego zadania to:
rezygnacja nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna samorządu uczniowskiego,
brak dokumentacji i określonego planu działania samorządu,
chęć współpracy z uczniami w celu tworzenia tradycji i szkolnego ceremoniału.
Podstawowe założenia programu pojawiły się po opracowaniu wyników ankiety, przeprowadzonej wśród uczniów wszystkich klas naszego gimnazjum we wrześniu 2002 r.
Uczniowie chcieliby:
-organizować imprezy i uroczystości szkolne,
-redagować szkolną gazetę,
-uczestniczyć w akcjach charytatywnych,
-mieć wpływ na dokonujące się zmiany w szkole.
Wykorzystano również: obserwacje, analizę dokumentów szkolnych, wyniki rozmów z uczniami, rodzicami i nauczycielami na temat potrzeb, oczekiwań dotyczących zmian w funkcjonowaniu samorządu w naszej szkole.
Założenia programowe
Celem programu jest rozbudzenie pozytywnej, społecznej aktywności gimnazjalistów, wdrażanie do samodzielności i podejmowania działań we własnych sprawach a także stworzenie możliwości doświadczania mechanizmów demokracji w codziennym funkcjonowaniu w najtrudniejszym okresie rozwojowym.
Jednym z zadań szkoły jest demokratyczne wychowanie, rozumiane jako:
akceptowanie przez ucznia pojęcia: wolność, równość, godność, tolerancja, pokój,
znajomość praw i obowiązków uczniowskich, zawartych w statucie szkoły,
respektowanie tworzonych praw i obowiązków ucznia,
tworzenie warunków do budowania przez ucznia własnej indywidualności i osobowości.
Podstawą samorządności w szkole jest prawo każdego ucznia do osobistej inicjatywy, odkrywania nowych możliwości i zdolności oraz urzeczywistnianie w praktyce nabytych umiejętności. Szkolna demokracja to nie tylko respektowanie praw ucznia, to także odpowiedzialność własna ucznia za swój rozwój, podejmowane działania, poszanowanie ludzkiej pracy i dostrzeganie wartości z dobrze wykonywanych działań.
Program Rozwijania Samorządności
Program jest skierowany przede wszystkim do uczniów, ale i nauczycieli Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach.
Program może być realizowany w trakcie zajęć lekcyjnych (zwłaszcza: godziny wychowawcze, wiedza o społeczeństwie) i pozalekcyjnych.
Cel główny:
Aktywizowanie życia społecznego w szkole
Cele operacyjne:
rozwój zainteresowań życiem i działalnością społeczną,
rozwój inicjatyw uczniowskich,
wyrabianie nawyków efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie (liczenie się z potrzebami innych, gotowość wzajemnej pomocy, tolerancja, podporządkowanie się interesom zbiorowym, ofiarność dla zespołu),
rozwijanie umiejętności racjonalnego organizowania i kulturalnego spędzania wolnego czasu,
pielęgnowanie tradycji szkolnej i ceremoniału,
wyrabianie poczucia przynależności do społeczności szkolnej,
rozwijanie umiejętności planowania zadań i ich urzeczywistniania,
podnoszenie prestiżu szkoły w oczach ucznia i społeczności lokalnej.
Podstawa:
prawna
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej,
Konwencja o Prawach Dziecka, (Dz. U. Z 1991 r. nr 120, poz. 526)
Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. wraz z późniejszymi zmianami,
Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla gimnazjum,
Dokumenty wewnętrzne:
Statut Publicznego Gimnazjum w Pyrzycach,
Program Wychowawczy Szkoły,
Metody prowadzenia zajęć i spotkań:
zajęcia warsztatowe,
praca w grupach,
gry i zabawy,
imprezy i uroczystości,
obserwacja i pokaz,
metody aktywizujące,
indywidualne rozmowy,
zajęcia adaptacyjno- integracyjne,
Propagowanie działalności na zewnątrz poprzez:
współudział w organizacji imprez środowiskowych,
udział w akcjach charytatywnych,
współdziałanie z wolontariatem,
prowadzenie gazety szkolnej „Trzask”,
współpraca z lokalnymi mediami,
Realizacja :
ZADANIE 1.
POZNANIE DOKUMENTÓW SZKOŁY I SAMORZĄDU UCZNIOWSKIEGO
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Opracowanie:
|
Opiekun SU
Opiekun SU + nauczyciel WOS
Rada Samorządu Uczniowskiego+ opiekun SU |
IX
IX
IX |
Teczka opiekuna SU |
umiejętność planowania działalności |
Dokumentowanie działalności
|
kronikarze
sekretarz
opiekun SU
opiekun SU
|
cały rok
|
Kronika
Zeszyt protokołów
Zeszyt przychodów i wydatków
|
umiejętność dokumentowania
działalności
|
Poznanie i uzupełnianie wiadomości o szkolnych dokumentach
|
Opiekun SU + wychowawcy |
X |
Zapis w dzienniku lekcyjnym
Ankieta
|
Znajomość zasad
i mechanizmów funkcjonowania szkoły |
ZADANIE 2.
ROZWIJANIE INICJATYW UCZNIOWSKICH
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Organizacja imprez integracyjnych
|
Opiekun SU,
Rada SU,
Dyrektor szkoły |
IX-X
III |
Scenariusze imprez, sprawozdanie |
Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu kulturalnym szkoły |
Rozpropagowanie imprez, uroczystości i konkursów organizowanych w szkole |
Opiekun SU + nauczyciel odpowiedzialny |
W/g terminarza imprez |
Terminarz, zdjęcia |
Wyrabianie nawyków efektywnego współdziałania w zespole |
Spotkania z ciekawymi ludźmi |
Opiekun SU + nauczyciel odpowiedzialny |
W/g potrzeb |
Zapis w dzienniku lekcyjnym |
Rozwijanie umiejętności planowania zadań i ich urzeczywistniania |
Planowanie i organizacja imprez szkolnych (wg opracowanego wcześniej scenariusza)
|
Opiekun SU + nauczyciel odpowiedzialny za organizację |
W/g terminarza imprez |
Scenariusze imprez, zapis w dzienniku lekcyjnym, zdjęcia |
Uczenie się samodzielności, aktywności, organizacji życia kulturalnego w szkole |
Organizacja dyskotek szkolnych
|
Opiekun SU,
Rada SU,
Dyrektor szkoły |
W/g terminarza dyskotek |
Dokumentracja finansowa |
Kształtowanie dyscypliny
i odpowiedzia-
lności |
Współpraca z mediami |
Opiekun SU za pośrednictwem Dyrektora szkoły |
Cały rok |
Kronika, wycinki z gazet, potwierdzenie z TV lokalnej „Aura” |
Podnoszenie prestiżu szkoły w oczach uczniów i społeczności lokalnej |
Redagowanie gazetki ściennej okolicznościowej i informacyjnej |
SU |
Cały rok |
zdjęcia |
Wyrabianie odpowiedzialności za terminowe wykonywanie zadań |
ZADANIE 3.
PIELĘGNOWANIE TRADYCJI I CEREMONIAŁU SZKOLNEGO
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Wypracowanie obrzędowości w uroczystościach szkolnych:
opracowanie scenariuszy uroczystości:
|
Opiekun SU + nauczyciel odpowiedzialny za organizację |
W/g terminarza imprez |
Scenariusze imprez,
zapis w dzienniku lekcyjnym,
zdjęcia |
Organizacja życia kulturalnego w szkole,
podnoszenie prestiżu szkoły w oczach ucznia i społeczności lokalnej |
Celebrowanie uroczystości z udziałem pocztu sztandarowego:
|
Opiekun SU |
W/g terminarza imprez |
Scenariusze imprez, zdjęcia |
Wyrabianie odpowiedzialności za prawidłowe funkcjonowanie szkoły |
ZADANIE 4.
ROZWIJANIE SAMORZĄDNOŚCI I ODPOWIEDZIALNOŚCI
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Wybór samorządów klasowych |
Wychowawcy klas |
IX |
Zapis w dzienniku lekcyjnym |
Umiejętne korzystanie z przysługujących praw,
Przygotowanie do świadomego dokonywania wyborów w dorosłym życiu,
poznanie zasad prowadzenia kampanii wyborczej
|
Wybory do Samorządu Uczniowskiego poprzedzone kampanią wyborczą |
Opiekun SU + nauczyciel WOS +
wychowawcy klas |
W/g kalendarza wyborów |
Protokół komisji wyborczej |
|
Wybór Rady SU, uczniów do poszczególnych komisji, |
Opiekun SU |
W/g kalendarza wyborów |
Protokół SU |
|
Zapoznanie z Radą SU, przedstawienie planu pracy SU na dany rok |
Opiekun SU, Rada SU |
Po wyborach |
Wyciąg z protokołu Rady Pedagogicznej |
Aktywne i twórcze uczestnictwo w życiu szkoły |
ZADANIE 5.
WYBIERAMY PATRONA SZKOŁY
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Opracowanie harmonogramu działań związanych z nadaniem imienia szkole |
Opiekun SU |
X 2002 |
Harmonogram zatwierdzony przez Dyrektora szkoły |
Rozwijanie umiejętności planowania zadań |
Ankieta -kandydaci na patrona szkoły |
Rada SU |
W/g harmonogramu |
Teczka SU w bibliotece szkolnej
|
Rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów |
Prezentacje wybranych postaci |
Opiekun SU |
W/g harmonogramu |
gazetka szkolna,
teczka SU w bibliotece,
zapisy w dzienniku lekcyjnym (godziny wychowawcze),
|
Rozwijanie umiejętności dokonywania wyborów w oparciu o prezentowane postawy moralne i etyczne kandydatów |
Konkursy o patronie
|
Opiekun SU, nauczyciele przedmiotu, bibliotekarz |
W/g harmonogramu |
gazetka szkolna,
teczka SU w bibliotece,
wyciąg z protokołu Rady Pedagogicznej |
Rozwijanie zdolności twórczych uczniów i ich zainteresowań |
Demokratyczne wybory |
Opiekun SU
Komisja wyborcza |
XII 2002 |
Protokół SU, zdjęcia |
Wyrabianie poczucia przynależności, wspólnego działania na rzecz społeczności lokalnej |
Uroczystość nadania imienia szkole |
Dyrektor szkoły, Rada Rodziców, opiekun SU i Rada SU |
V 2003 |
Scenariusz imprezy, wycinki z prasy, zdjęcia, wyciąg z protokołu Rady Pedagogicznej |
Podnoszenie prestiżu szkoły |
ZADANIE 6.
BEZINTERESOWNE DZIAŁANIE NA RZECZ INNYCH
SPOSÓB REALIZACJI |
OSOBA ODPOWIEDZIALNA |
TERMIN REALIZACJI |
SPOSÓB DOKUMENTACJI |
REALIZOWANE CELE |
Pomoc dzieciom - kwestowanie
|
Opiekun SU
Dyrektor szkoły |
W/g potrzeb |
Potwierdzenie uczestnictwa i wpłaty |
Umiejętność dzielenia się z potrzebującymi, bezinteresowna pomoc innym |
Udział w ogólnopolskich akcjach
|
Opiekun SU
Dyrektor szkoły
Opiekun LOP |
IX
IV |
Zapis w dzienniku lekcyjnym |
Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za innych |
Wolontariat
|
Dyrektor szkoły |
VI |
Zapis w dzienniku lekcyjnym, |
Wyrabianie nawyków: niesienia pomocy innym, bycia tolerancyjnym |
EWALUACJA PROGRAMU
Program będzie poddawany corocznej ewaluacji i dostosowywany do oczekiwań uczniów i nauczycieli.
Zbieranie informacji i opinii na temat zaplanowanych działań będzie dokonywane za pomocą następujących narzędzi:
obserwacja uczniów,
skrzynka „Pytania i odpowiedzi”,
ankieta,sondaż, opinia,
analiza dokonywanych przez uczniów wyborów.
Uwagi do programu:
Program jest zgodny ze statutem szkoły, Programem Wychowawczym Szkoły,
Program stanowi podstawę do planowania pracy Samorządu Uczniowskiego.
1
Opracowanie: Wioletta Michalska, Jolanta Zdrojewska
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Dariusz Głowacki Data wytworzenia:
21 cze 2005
Osoba dodająca informacje
Dariusz Głowacki Data publikacji:
21 cze 2005, godz. 13:56
Osoba aktualizująca informacje
Dariusz Głowacki Data aktualizacji:
21 cze 2005, godz. 13:56